måndag 7 januari 2013

Elmätaren slår i taket?!

Jag fortsätter med förskräckelse att notera hur elförbrukningen skenar iväg. Jag som beklagade mig över november månads förbrukning. Den stapeln blev plötsligt väldigt liten. Och jag som som frågade mig själv om "trappan" skulle fortsätta uppåt i december.

Här är svaret; 3437 härliga kWh (891 i november). Jag hoppas att detta blir en "all time high", men törs förstås inte riktigt hoppas på det...

Om man tänker efter så är det dock inga extrema siffror. Kallt väder, ett bygge som saknar isolering, en större byggfläkt som står igång, diverse byggmaskiner i drift och så vidare, så är man snabbt där.

Det är ändå frustrerande att se det sticka iväg jämfört med en "normal" förbrukning och tipset till andra som funderar på att bygga blir att inte bygga över vinterhalvåret.



4 kommentarer:

  1. Vi har precis byggt hus i skaraborg. Byggtid från augusti t.o.m. december. Vi landade på ca 11.000kr i byggel inkl hyra elskåp. Tänkte ni kunde ha det som nån form av referens. Vi band elpriset vid byggstart för att få ner kostnaden. Så vi hade samma pris/kWh på byggelen som nu när vi bor där.

    SvaraRadera
  2. Ett alternativ till byggfläktar är att ha golvvärmen påslagen under byggtiden. Det är dock viktigt att se till att utrymmen med nylagt klinkergolv är avstängda.

    SvaraRadera
  3. Johan: Tack för referensen! Vi får väl ett par månader till med kyla men hoppas att det inte blir alltför hög kostnad...

    Husplaner: Japp, våra slingor ska tas i bruk så snart som möjligt...

    SvaraRadera
  4. Skrev fel ovan, ska vara ca 12.500kr.

    SvaraRadera